W artykule znajdziesz 5 dowodów, dla których warto zdecydować się na wyłącznik silnikowy przy zabezpieczaniu linii technologicznych. Porównamy zaawansowane technologicznie, nowoczesne wyłączniki silnikowe i tradycyjne wkładki topikowe. Na samym końcu znajdziesz również nowoczesne wyłączniki firmy EATON. Wszystko to poniżej.
Wkładki topikowe - Jak było kiedyś?
W przeszłości podstawowym zabezpieczeniem maszyn i pracowników na liniach produkcyjnych były wkładki topikowe. Służyły one tylko w jednym celu, mianowicie miały zabezpieczać przed przetężeniami prądowymi, znanymi również jako zwarcia i przeciążenia.
Wyłączniki silnikowe - Jak jest teraz?
Wraz z postępem technologicznym powstały znacznie bardziej zaawansowane systemy ochrony (wśród nich znajdziemy wyłączniki silnikowe). Nowoczesne rozwiązania pozwalają na zminimalizowanie kosztów przestoju w działaniu linii technologicznych oraz są po prostu bezpieczniejsze.
Wyłącznik silnikowy co to?
To specjalny rodzaj zabezpieczenia przeznaczony do zastosowania z silnikami elektrycznymi i innymi urządzeniami. Wyłącznik silnikowy znany również jako „termik” zabezpieczy maszyny przed uszkodzeniem w przypadku pojawienia się zwarcia, przeciążenia lub zaniku fazy. Termik natychmiastowo odetnie zasilanie i uchroni maszynę przed niepożądanymi skutkami awarii sieci. Wyłącznik znajduje również zastosowanie jako bezpieczny sposób na włączenie lub wyłączenie zabezpieczonego silnika.
Lista dowodów:
1. Wysoka wydajność
Czas płynie nieubłaganie, a wraz z nim starzeją się zabezpieczenia w tym wkładki topikowe. Ich wydajność może spadać, powodując przepalenia nawet w normalnych warunkach. Niestety tego typu zabezpieczenia nie można w żaden sposób przetestować. Sprawa ma się zupełnie inaczej jeśli mówimy o wyłącznikach - już w procesie produkcji każda sztuka jest sprawdzana i testowana.
Dodatkowo wyłączniki silnikowe wyposażone są w specjalne przyciski umożliwiające ich przetestowanie w każdym momencie. Dzięki tej możliwości termiki zapewniają najwyższą wydajność pracy.
2. Większe bezpieczeństwo pracy
Jak powszechnie wiadomo, przepalony bezpiecznik topikowy należy wymienić. Taka czynność to niepotrzebne ryzyko porażenia prądem personelu technicznego, nawet w przypadku gdy stosujemy odpowiednią podstawę bezpiecznikową.
Podczas prac konserwacyjnych związanych z wymianami wkładek zdarzają się pomyłki - źle dobrana wkładka czy zastąpienie jej kawałkiem drutu, to powszechnie znane błędy i niedociągnięcia. Operacja wymiany wkładki topikowej jest częstą przyczyną pożarów instalacji elektrycznych. Wysokie ryzyko wypadku podnosi również ryzyko zastoju linii technologicznej, co z kolei generuje straty. Aby zneutralizować niepotrzebne i kosztowne ryzyko wystarczy zastosować wyłącznik silnikowy. Zapewni on bezpieczeństwo obsłudze technicznej i zmniejszy częstotliwość konserwacji instalacji elektrycznej, a co za tym idzie, znacząco zmniejszy straty generowane przez zastoje.
3. Rozszerzone zabezpieczenie silnika
Wyłącznik silnikowy może zadziałać nawet 1000 razy szybciej niż zwykły bezpiecznik topikowy. Wynika to z dużo większej zdolności do wyłączania termika. Wybrane modele wyłączników silnikowych zapewniają ograniczenie prądu zwarciowego, które do tej pory kojarzyło się tylko z bezpiecznikami. Suma wszystkich właściwości wyłączników zapewnia nie tylko rozszerzoną, skuteczną i pewną ochronę, a także wydłuża żywotność urządzenia.
Często silniki trójfazowe zabezpieczone wkładkami topikowymi, pracują w stanie przeciążenia. Wynika to z mechaniki działania tego typu zabezpieczenia. Każda faza jest zabezpieczona przez jedną wkładkę topikową. Kiedy dochodzi do zwarcia na jednej z faz wkładka, przepala się, jednak pozostałe dwie zostają nienaruszone. Wynikiem tego jest dalsza wymuszona praca silnika w stanie przeciążenia, co może doprowadzić do jego poważnego uszkodzenia.
Takiej sytuacji można uniknąć, dzięki zastosowaniu wyłącznika silnikowego, urządzenie zawsze przerywa jednocześnie wszystkie trzy fazy i bezpiecznie wyłącza silnik. Przemysłowe wyłączniki silnikowe działające zgodnie z normą VDE 0660, część 102 wyzwolą się przy zaniku zasilania w jednej z faz. Asymetria powstała z wyniku rozłożenia się dużo większego prądu na dwóch torach wyłącznika, spowoduje jego wyzwolenie. W takiej sytuacji nie zadziała żaden bezpiecznik.
4. Oszczędność kosztów
Jeśli popatrzymy na jednostkowy koszt pojedynczej wkładki bezpiecznikowej oraz wyłącznika silnikowego zauważymy, że termik jest znacznie droższy. Jednak przy kalkulacji kosztów instalacji należy zwrócić uwagę na inne niezbędne podzespoły konieczne do zainstalowania przy użyciu zwykłego bezpiecznika. Przy instalacji trójfazowej są to między innymi:
Kiedy zsumujemy wszystkie wydatki, okazuje się, że zastosowanie wyłącznika silnikowego jest tańszym rozwiązaniem.
5. Wysoka funkcjonalność wyłączników
Wyłączniki silnikowe pomimo swoich niewielkich rozmiarów pozwalają na ich szeroką rozbudowę o dodatkowe funkcje. Jedną z nich jest wbudowana ochrona przed zwarciem do ziemi. Wyżej wspomniane możliwości rozbudowy stanowią istotną zaletę, która pokazuje wyższość nad rozwiązaniami bezpiecznikowymi. Do rozbudowy wyłącznika użyjemy szerokiej gamy akcesoriów, są nimi między innymi:
Nie sposób w tym miejscu nie wspomnieć o możliwościach zdalnego sterowania urządzeniami, pomiarów prądów znamionowych, pomiarów mocy i energii. Możliwa jest również komunikacja sieciowa przy zastosowaniu odpowiednich interfejsów. Dzięki tym możliwością wyłączniki silnikowe znajdują się w przedziale urządzeń loT i mogą stanowić część systemu Przemysł 4.0.
Wyłączniki silnikowe EATON
Firma Eaton jest przodującym producentem wyłączników silnikowych. Ofertę tych urządzeń można podzielić wg prądów znamionowych oraz typów wyzwalaczy, a co za tym idzie funkcjonalności.
Wyłączniki silnikowe PKZ
Do 65A dostępne są wyłączniki silnikowe PKZ w 3 seriach:
Wszystkie produkty serii PKZ znajdziesz tutaj.
Wszystkie powyższe serie wyposażone są w termomagnetyczne wyzwalacze, tj. z członem przeciążeniowym i zwarciowym. Urządzenia te pracują w klasie wyzwalania 10A, tzn. np. przy 6-krotności prądu znamionowego, który występuje podczas rozruchu „przetrzymują” prąd przez 10 sekund bez automatycznego wyłączenia, a przy tym pracują prawidłowo przy znamionowych warunkach pracy silnika. Akcesoria do wszystkich serii są wspólne, co pozwala zminimalizować zapasy magazynowe.
Najpopularniejsze akcesoria do urządzeń PKZM to:
Wyłączniki silnikowe PKE
Do 65A dla trudniejszych i bardziej zaawansowanych aplikacji, np. do silników o ciężkich rozruchach oraz przy wyższych wymaganiach klientów dedykowane są elektroniczne wyłączniki silnikowe PKE.
Wyłączniki te występują w 2 wersjach:
Cały zakres prądowy od 0,3A do 65A jest pokryty 8 urządzeniami: 3 podstawami: 12A, 32A, 65A oraz 5 wyzwalaczami (zamiast 28 urządzeń w serii PKZ). Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość zastosowania go do silników o różnej mocy bez trzymania dużych zapasów magazynowych. W urządzeniu dostępne jest dodatkowo drugie pokrętło umożliwiające regulację klasy wyzwalania od 5 do 20.
Wersja zaawansowana z komunikacją umożliwia:
Wyłączniki silnikowe NZM… - MX…
Dla większych prądów do 1400A Eaton oferuje serię elektronicznych wyłączników silnikowych NZM... - MX… (PXR20) oraz cyfrowych NZM... - PMX... (PXR25)
Cechy charakterystyczne tej serii: