Ruszyła piąta edycja rządowego programu dofinansowań „Mój prąd 5.0”

Ruszyła piąta edycja rządowego programu dofinansowań „Mój prąd 5.0”
Ruszyła piąta edycja rządowego programu dofinansowań „Mój prąd 5.0”

W dniu 22.04.2023 ruszył nabór wniosków do programu „Mój Prąd 5.0”. Budżet programu wynosi 955 milionów złotych.

Spis treści:

  1. Cel programu,
  2. Do kogo skierowany jest program,
  3. Terminy,
  4. Tryb składania wniosków,
  5. Okres kwalifikowania,
  6. Kto może ubiegać się o dofinansowanie?,
  7. Wysokość dofinansowania,
  8. Maksymalna wartość dofinansowania na jedno przedsięwzięcie,
  9. Warunki akceptacji finansowania,
  10. Wymagane dokumenty.

Cel programu

Głównym celem rządowego programu organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest dofinansowanie instalacji fotowoltaicznych połączonych z magazynowaniem energii. Piąta edycja programu „Mój Prąd” oprócz promowania ekologicznych rozwiązań stawia na poprawę funkcjonowania systemu energetycznego kraju przez promocję rozwiązań zwiększających autokonsumpcję takich jak magazyny energii, klimatyzatory czy pompy ciepła.

Do kogo skierowany jest program?

Program „Mój Prąd 5.0” skierowany jest do osób fizycznych, które posiadają podpisaną umowę kompleksową z dystrybutorem energii i wytwarzają energię elektryczną na potrzebny własne.

Terminy:

  • Nabór wniosków trwa od 22.04.2023 r. do 22.12.2023 r. lub do wyczerpania budżetu,
  • Czas rozpatrywania złożonych wniosków: do 300 dni roboczych,
  • Wypłata środków pieniężnych (od uzyskania akceptacji): do 30 dni.

Tryb składania wniosków:

  • Wnioski należy składać wyłącznie drogą elektroniczną poprzez dedykowaną stronę internetową: https://gwd.nfosigw.gov.pl/,
  • Wnioski w formie papierowej będą odrzucane! Nie będą również rozpatrywane wnioski wysłane drogą mailową lub ze skrzynki ePUAP,
  • Możliwość złożenia wniosku w formie elektronicznej przez pełnomocnika po udzieleniu stosownego pełnomocnictwa.

Okres kwalifikowania

Wszystkie wydatki związane z zakupem i montażem mikroinstalacji PV oraz urządzeń dodatkowych jak równie przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci i uruchomienie urządzeń dodatkowych muszą zawierać się w okresie od 01.02.2020 r. do dnia złożenia wniosku.

Kto może ubiegać się o dofinansowanie?

Program „Mój Prąd 5.0” skierowany jest do trzech grup wnioskodawców:

  1. Wnioskodawcy rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej,
  2. Wnioskodawcy rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej, pod warunkiem przejścia na system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej tzw. net-billing,
  3. Wnioskodawcy rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy skorzystali z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej m.in. z programu "Mój Prąd", pod warunkiem, że przyłączyli i opłacili swoją instalację PV w okresie kwalifikowania kosztów, tj od 01.02.2020 r. i przeszli na nowy system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej tzw. net-billing oraz zgłoszą do dofinansowania dodatkowe urządzenie wskazane w programie.

Wysokość dofinansowania (do 50% kosztów kwalifikowanych nie więcej niż):

 

Rodzaj przedsięwzięcia

Kwota dofinansowania

 Wnioskodawca

Mikroinstalacja fotowoltaiczna

6 000 zł

Tylko grupa 1 i 2 Wnioskodawców

 

Mikroinstalacja fotowoltaiczna

+ urządzenie dodatkowe

7 000 zł

Grupa 1 i 2 Wnioskodawców

3 000 zł

Grupa 3 Wnioskodawców

Urządzenia dodatkowe:

a) Magazyn ciepła/urządzenie grzewcze

1) Magazyn ciepła

5 000 zł

2) Gruntowe pompy ciepła - pompy ciepła grunt/woda, woda/woda

28 500 zł

3) Pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej

19 400 zł

4) Pompa ciepła powietrze/woda

12 600 zł

5) Pompy ciepła typu powietrze/powietrze (klimatyzatory z funkcją grzania pompą ciepła p/p)

4 400  zł

b) Magazyn energii elektrycznej

16 000 zł

c) System zarządzania energią HEMS/EMS

3 000 zł

d) Kolektory słoneczne c. w. u.

3 500 zł

 

Maksymalna wartość dofinansowania na jedno przedsięwzięcie

 

Mikroinstalacja fotowoltaiczna

 

 

Gruntowa pompa ciepła

 

 

Magazyn energii elektrycznej

 

 

System zarządzania energią HEMS/EMS

 

 

Kolektory słoneczne c.w.u.

 

7 000 zł

 

+

28 500 zł

+

16 000 zł

+

3 000 zł

+

3 500 zł

 

                                                                                     =

 

 

                                                                               58 000 zł

 

 

Warunki akceptacji finansowania

Dofinansowanie udziela się na przedsięwzięcia zakończone przed dniem złożenia wniosku w formie jednorazowej wypłaty w kwocie wynikającej ze szczegółowych warunków programu

  • Wszystkie składowe i urządzenia przedsięwzięcia muszą być zamontowane, tzn. trwale podłączone i uruchomione,
  • Muszą być dokonane wszystkie wymagane prawnie zgłoszenia do odpowiednich instytucji,
  • Wszystkie elementy ujęte na fakturze lub paragonie imiennym muszą być w całości opłacone.

Wymagane dokumenty

  • Faktury lub paragony imienne obejmujące finansowane przedsięwzięcie,
  • Potwierdzenia zapłaty – dokumenty potwierdzające całościowe opłacenie faktur lub paragonów imiennych,
  • Protokoły odbioru prac od wykonawcy lub oświadczenia Wnioskodawcy o samodzielnym montażu dodatkowych urządzeń,
  • Dokument potwierdzający rozliczanie energii elektrycznej na nowych zasadach Net-Billingu podpisany przez Wnioskodawcę (Pełnomocnika) lub przedstawiciela OSD (Operatora Systemu Dystrybucyjnego),
  • Zaświadczenie potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej z podaniem Punktu Poboru Energii Elektrycznej (PPOE) wystawione Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD).

 


Artykuły z tej kategorii